dekonstruksiya-ve-incesenet-jak-derridanin-estetik-yanasmasi
Müəllif: Publisist.az /Tarix: 2024-12-24 /Oxunma Sayı: 18

Dekonstruksiya və İncəsənət: Jak Derridanın Estetik Yanaşması

Dekonstruksiya, Jacques Derridanın irəli sürdüyü və 20-ci əsrin sonlarında geniş təsirə malik olmuş fəlsəfi bir yanaşmadır. Bu nəzəriyyə, mətndə, dildə və strukturlarda sabit və dəyişməz məna anlayışını sorğulayan metodologiya kimi yaranmışdır. Dekonstruksiya yalnız fəlsəfədə deyil, eyni zamanda estetikada və incəsənət təhlilində də geniş tətbiq olunmuşdur. Derrida, incəsənətin və estetik təcrübənin ənənəvi yanaşmalarını yenidən nəzərdən keçirərək, sənət əsərlərinin mənasını, formasını və onların tamaşaçı ilə qarşılıqlı əlaqəsini daha dərindən təhlil etmək üçün yeni bir çərçivə təklif etmişdir.

Dekonstruksiya: Əsas Prinsiplər

Dekonstruksiya, ənənəvi strukturların və ierarxiyaların daxili ziddiyyətlərini üzə çıxararaq onların sabitliyini sorğulamağa əsaslanır. Derrida, hər bir mətnin və ya strukturun yalnız öz mənasını verməklə kifayətlənmədiyini, həm də onu pozmaq potensialına malik olduğunu irəli sürmüşdür. Bu yanaşmanın əsas komponentləri aşağıdakılardır:

  1. Məna qeyri-sabitliyi: Mətnin mənası sabit deyil və oxucu/tamaşaçının interpretasiyasına açıqdır.
  2. Daxili ziddiyyətlər: Strukturların və mətnlərin öz daxilindəki təzadları və ziddiyyətləri, onların nəzəri təhlilində mühüm yer tutur.
  3. Binary opozisiyaların tənqidi: Ənənəvi olaraq üstünlük verilən qarşılaşdırmalar (məsələn, forma-məzmun, məna-şəkil) dekonstruksiya yolu ilə yenidən dəyərləndirilir.

Dekonstruksiya və İncəsənət: Yenilikçi Yanaşma

Məna və Təfsir: Sabitlikdən Qeyri-Müəyyənliyə

Derrida incəsənətdə mənanın sabit olmadığını, əksinə, dəyişkən və çoxqatlı olduğunu vurğulamışdır. Dekonstruksiya sənət əsərini yalnız müəllifin niyyəti ilə məhdudlaşdırmır; tamaşaçının təfsiri də əsərin mənasının bir hissəsinə çevrilir. Bu yanaşma, müasir abstrakt və konseptual incəsənətdə özünü xüsusilə qabarıq şəkildə göstərir.

Akademik Tətbiq: Abstrakt ekspressionizm kimi axınlar, Derridanın mənaya dair yanaşması ilə paralellər təşkil edir. Jackson Pollock-un əsərləri, tamaşaçının əsəri yalnız vizual deyil, həm də emosional və intellektual səviyyədə mənalandırmasını tələb edir.

Forma və Struktur: Dinamizm və Çoxqatlılıq

Dekonstruksiya, formanın sabit bir struktur olaraq qavranılmasını tənqid edir. Sənət əsərinin "mətn" kimi oxuna biləcəyi fikri, onun yalnız zahiri gözəlliklə deyil, daxili dinamikalar və qatlarla da əlaqəli olduğunu göstərir.

Misal: Pablo Pikassonun kubizm əsərləri, ənənəvi perspektivləri pozaraq müxtəlif baxış nöqtələrini bir araya gətirir. Bu, formanın tək bir sabit məna daşımadığına dair Derridanın fikirlərini təcəssüm etdirir.

İerarxiyaların və Sərhədlərin Sorğulanması

Dekonstruksiya, incəsənətdə mövcud olan sərhədləri və ierarxiyaları pozaraq onların interaktivliyini vurğulayır. Rəssamlıq, musiqi, heykəltəraşlıq və performans sənəti kimi müxtəlif sahələr arasında sərhədlərin aradan qalxması, Derridanın fikirlərinin incəsənət praktikasında tətbiqini nümayiş etdirir.

Hibrid Formlar: Performans sənəti və multimedia incəsənəti, bu yanaşmanın birbaşa nəticəsi kimi yaranmışdır. Laurie Anderson-un texnologiya və musiqini birləşdirən performansları bu sahələr arasındakı sərhədlərin pozulmasının nümunəsidir.

Tamaşaçının Rolu: Passivlikdən Aktivliyə

Derridanın nəzəriyyəsi, tamaşaçını sənət əsərinin passiv bir izləyicisi deyil, aktiv iştirakçısı kimi təqdim edir. İzləyici, əsərin mənasının yaradılmasında vacib rol oynayır və bu yanaşma müasir sənət təcrübələrində geniş yer alır.

İmmersiv İncəsənət: Yayoi Kusamanın “Infinity Rooms” instalyasiyaları, izləyicini həm fiziki, həm də emosional olaraq əsərin bir hissəsinə çevirərək Derridanın ideyalarını praktikada göstərir.

Unikallıq və Təkrar: Orijinalın Tənqidi

Derrida, sənət əsərinin unikallığı və onun təkrar istehsalı arasındakı ziddiyyəti tədqiq etmişdir. Xüsusilə rəqəmsal dövrdə əsərlərin çoxaldılması məsələsi, Derridanın nəzəriyyələrinin yeni müstəvilərə daşınmasına səbəb olmuşdur.

Müzakirə: Walter Benjaminin “Məhsulun mexaniki çoxaldılması dövründə sənət əsəri” əsəri ilə Derridanın yanaşması arasında maraqlı əlaqələr qurmaq mümkündür.

Dekonstruksiya və Memarlıq

Dekonstruksiya memarlıqda da dərin təsir göstərmişdir. Dekonstruktivist memarlıq hərəkatı, ənənəvi struktur anlayışlarını sorğulayaraq binaları yalnız funksional obyektlər deyil, həm də təfsirə açıq estetik formalar kimi təqdim edir.

Misal: Frank Gehry’nin Guggenheim Muzeyi, qeyri-adi formalardan istifadə edərək dekonstruktivist memarlığın simvoluna çevrilmişdir.

Dekonstruksiya və Müasir İncəsənət Təhlili

Müasir kuratorluq və sənət tənqidi təcrübələri, dekonstruksiyanı təhlil vasitəsi kimi geniş istifadə edir. Sərgilər, əsərlərin estetik təsirindən əlavə, onların sosial, mədəni və siyasi mənalarını təfsir etməyə imkan yaradır.

Kuratorluq Tətbiqi: Müasir sərgilərdə əsərlərin çoxqatlı mənalarının vurğulanması, dekonstruktiv yanaşmanın sənət mühitinə gətirdiyi əsas dəyişikliklərdən biridir.

Jacques Derridanın dekonstruksiya nəzəriyyəsi, incəsənət və estetika sahəsində ənənəvi yanaşmaları yenidən nəzərdən keçirməyə imkan yaradaraq yeni perspektivlər açmışdır. Məna qeyri-müəyyənliyi, strukturun çoxqatlılığı və izləyicinin fəal rolu kimi prinsiplər, müasir incəsənətin nəzəri və praktik inkişafına mühüm töhfə vermişdir. Derridanın fikirləri, sənət əsərlərinin interpretasiyasını daha mürəkkəb və dinamik hala gətirərək onların çoxşaxəli təbiətini vurğulamışdır. Bu yanaşma, həm nəzəriyyə, həm də praktika sahəsində sənətə yeni bir həyat gətirmişdir.

Paylaş:

  1. Publisist.az saytı müəllifin subyektiv təxəyyülü fonunda cəmiyyətin aktual problemlərinə toxunur